Uzun süren bir eğitim aşamasından sonra iş hayatına başladığınız ilk günden itibaren, kariyeriniz boyunca duyacağınız kelimelerden biri mülakat kelimesidir. Mülakat ne demek sorusunun yanıtını kısaca iş görüşmesi olarak verebiliriz. Mülakat bir anlamda işe giriş ön biletinizdir. Eğer bu görüşmeyi başarılı bir şekilde sonlandırır ve iz bırakırsanız bir sonraki aşamada rakiplerinizden bir sıfır önde olursunuz. İş hayatı rakiplerle dolu bir ortamdır. Bu rakipler kimi zaman şirket içinden olur kimi zaman başka şirketlerden. Günün sonunda konuşulan siz olmak istiyorsanız ilk hedefiniz başarılı olmaktır. Bu başarıyı sağlamak için adil çalışma prensibini belirlemek de esastır. Başarılı olmak, adil ve doğru çalışma prensibini belirlemek kariyer hayatınızın ileriki dönemlerinde size liderlik unvanını da getirecektir. İyi bir lider olmak için yapılması gerekenler, liderlik vasıfları ve yönetici – lider arasındaki farkları kaleme aldığımız blog yazımızı okumak için TIKLAYIN.
Bugün bu yazımızda iş hayatındaki basamakların ilkini anlatacağız; mülakat.
Mülakat ne demek?
Mülakat nedir kısa tanımını yapalım öncelikle. Mülakat, çalışan alımı yapan firma yetkilileri ve işe başvuran adayların birbirlerini tanımak için yaptıkları iş görüşmesine denir. Mülakat sırasında, başvuran adayın eğitim geçmişi, çalışma koşulları, adayın tecrübeleri ve karakteri, bilgi birikimi, hedefleri ve kariyer planı konuşulur. İnsan kaynakları ya da firma yetkilisi tarafından adayın verdiği yanıtlar değerlendirilir ve eğer karşılıklı olarak uygun görülürse işe alım gerçekleşir. Mülakatın birçok çeşidi vardır. Genellikle yetkinlik bazlı mülakatlar, telefon mülakatları, stres mülakatı gibi mülakat türleri vardır. Özellikle stres mülakatı içlerinde en zorlu olanlardan biridir diyebiliriz. İşverenin adayın gözünü korkutan sorularla bir nevi ona baskı uygulayarak yaptığı mülakat türlerinden biridir. Buradaki amaç, adayın stres altında kendini bu durumdan nasıl kotarabildiğini görmektir. Bu bir anlamda kriz yönetimi testi de olabilir. Aday için bu anlamda başarının sırrı olabildiğince sakin kalmak ve heyecana yenilmeyip çözüm odaklı yanıtlar vermektir.
Mülakat soruları
Mülakat nasıl yapılır sorusunun yanıtı iş koluna ve iş tanımına bağlı olarak değişir. Kurumsal firmalarda yapılan mülakatlar daha farklı pek çok kalemi içerirken profesyonellik anlamında daha alt kategoride olan küçük şirketler için farklı başlıklar içerebilir. Genelleme yapacak olursak, insan kaynaklarının mülakatta soracağı soruları aşağıdaki gibi tanımlayabiliriz.
Mülakat yalnızca insan kaynaklarının size sorular sorduğu “tek taraflı” bir görüşme değildir. Başvuru yaptığınız firmayı tanımak için siz de insan kaynaklarına ya da firma yetkililerine birtakım sorular yönlendirebilirsiniz. Böylece işe girdikten sonra yapıyı öğrenip pişman olmak yerine, işe girmeden firma kültürü hakkında bilgi sahibi olmuş olursunuz. Unutmayın ki firma kültürü, firma misyonu ve firma vizyonu, işi kabul etmeniz durumunda neler yaşama potansiyelinizin olduğunun en açık belgesidir. Peki, insan kaynaklarına ne gibi sorular sorabilirsiniz şimdi gelin birkaç cümle ile bundan bahsedelim.
Mülakat sırasında dikkat edilmesi gerekenler nelerdir?
Mülakat, iş görüşmesi genel olarak stresli bir durumdur. Bu durum hemen hemen herkes için geçerlidir. Ne kadar kendinize, diplomanıza, eğitiminize, tecrübenize güveniyor olsanız da o ikili mülakatta ilk saniyeler bir gerginlik olması muhtemeldir ve doğaldır da. Mülakat sırasında dikkat etmeniz gereken bazı başlıklar vardır. O stres anında kendinizi sakinleştirerek işe başlamanızda yarar var. Aksi halde kendinizi doğru ifade edemeyebilir ya da tereddütlü yaklaşımınız ile karşı tarafta güven zedelenmesi yaşatabilirsiniz. Peki, mülakat sırasında nelere dikkat etmek gerekir şimdi gelin biraz buna değinelim.