Yıllar önce, bağımsız ve kar amacı gütmeyen bir uygulamalı araştırma kuruluşu olan The Conference Board of Canada, iş dünyasında başarılı olmak için gereken kritik becerileri listeleyen Employability Skills 2000+ adlı bir kılavuz geliştirdi. Bu listeye göre, iletişim becerileri iş yerinde başarılı olmak için gerekli olan temel beceriler arasında en üst sırada yer almaktadır. Günümüzde, sosyal medya ağlarının ve mesajlaşmanın yükselişiyle birlikte, daha resmi iletişim yollarının gerekli olduğu durumlarda bile iletişim daha rahat hale geldi. Bu durum, genç nesilden insanların, iş yerinde etkili iletişim becerilerinin önemini anlamalarını zorlaştırabilir. Halbuki, tarihin en büyük liderlerine baktığınızda, sahip oldukları özelliklerden en önemlisinin etkili iletişim kurma yeteneğinin olduğunu görüyoruz.
Bu yazımızda iletişim becerinizi geliştirmenin 10 önemli yolunu sizler için derledik:
- Dinleyin, dinleyin ve dinleyin. İnsanlar duyulmak isterler. Diğer kişinin ne söylediğini, cevap formüle etmek yerine gerçekten dinleyin. Yanlış anlamaları önlemek için açıklama istemekten çekinmeyin. O anda, konuştuğunuz kişi hayatınızdaki en önemli kişi olmalıdır. Bir diğer önemli nokta, aynı anda sadece bir konuşma yapmaktır. Telefonda biriyle konuşuyorsanız, aynı anda e-postaya yanıt vermemeli veya mesaj göndermemeniz gerekir. Diğer kişi, dikkatinizin tamamen ona odaklanmadığını anlayacaktır.
- Kiminle konuştuğunuz önemlidir. Bir arkadaşınızla iletişim kurarken kısaltmalar ve gayri resmi dil kullanmak sorun değilken, patronunuza e-posta veya mesaj gönderiyorsanız herhangi bir gayri resmi dil mesajınızda yer almamalıdır. Eğer yakın olarak tanımadığınız bir kişi ile görüşüyorsanız, karşınızdaki kişinin kullandığınız kısaltmaların anlamını bildiğini varsayamazsınız. Etkili iletişimciler mesajlarını kiminle konuştuğuna göre hedefler, bu yüzden mesajınızı iletirken karşınızdakileri göz önünde bulundurmaya çalışın.
- Beden dili önemlidir. Beden dili, yüz yüze toplantılar ve video konferanslar için önemlidir. Ulaşılabilir göründüğünüzden emin olun, bu yüzden açık beden dili kullanın. Bu, kollarınızı çaprazlamamanız gerektiği anlamına gelir. Ve dikkat ettiğinizi göstermek için göz teması kurun.
- Göndermeden önce mesajınızı kontrol edin. Yazım ve dil bilgisi denetleyicileri hayat kurtarıcıdır, ancak hatasız değildirler. Yazdıklarınızı iki kez kontrol edin, kelimelerinizin amaçladığınız mesajı ilettiğinden emin olun.
- Kısa ve öz olun. Yazılı ve sözlü iletişimde, kısa ama diğer kişinin ne demek istediğinizi anlayacak kadar yeterli bilgi sağlayarak kısa ve öz olmayı pratiğe dökün. Ve bir e-postaya yanıt veriyorsanız, yanıtınızı göndermeden önce tüm e-postayı okuduğunuzdan emin olun. Yeterli pratikle, lafı uzatmamayı veya fazla bilgi vermemeyi öğreneceksiniz.
- Not alın. Başka biriyle konuşurken veya bir toplantıda notlar alın ve hafızanıza güvenmeyin. Konuşma sırasında söylenenleri anladığınızdan emin olmak için takip e-postası gönderin.
- Bazen telefonu kaldırmak daha iyidir. Söyleyecek çok şeyiniz olduğunu fark ederseniz, e-posta göndermek yerine kişiyi arayın. E-posta harikadır, ancak bazen söylemek istediklerinizi sözlü olarak iletmek daha kolaydır.
- Konuşmadan önce düşünün. Her zaman konuşmadan önce duraklayın, aklınıza gelen ilk şeyi söylemeyin. Bir an durun ve ne söylediğinize ve nasıl söylediğinize dikkat edin. Bu alışkanlık, utançtan kaçınmanızı sağlar.
- Herkese eşit davranın. Kimseye tepeden bakmayın, herkese saygıyla davranın. Diğerlerine eşitiniz gibi davranın.
- Olumlu bir tutum sergileyin ve gülümseyin. Telefonda konuşurken bile gülümseyin, çünkü olumlu tutumunuz iletişiminizi pozitif yöne çekecek ve diğer kişi bunu fark edecektir. Sık sık gülümsediğinizde ve olumlu bir tutum sergilediğinizde, insanlar size olumlu yanıt verecektir.