Bundan yıllar önce varlığından bile bihaberdik; cep telefonumuzu sadece mesajlaşmak ve iletişim kurmak için kullandığımız “sade” dönemlerdi. Sonra birden bağlanırken garip sesler çıkaran bir teknoloji girdi hayatımıza; internet. Sonra işler nasıl ilerledi, teknoloji ne ara bu kadar gelişti farkına bile varmadan hayatımıza sosyal medya isminde bir yenilik girdi. Bu yenilik öyle bir girdi ki hayatımıza neredeyse elimiz kolumuz olacak kadar. Artık nasıl hızlı bir tüketim süreci yaşamışsak, sosyal medya detoksu adı verilen ve bizi sosyal medyadan uzak tutmak için çareler üreten bir sistem bile çıktı ortaya. Sosyal medyanın gücünü hayatımızın her anında hissediyoruz. Özellikle corona virüs yüzünden evde kalmak ve dışarıya çıkmamak zorunda kaldığımız bu karantina günlerinde sosyal medya elimizden daha da düşmez oldu. Corona virüs son durum bilgisini sosyal medyadan öğrendiğimiz gibi uzak kaldığımız sevdiklerimizin de son durumlarına tek tıkla vakıf olmanın mutluluğunu yaşıyoruz diyebiliriz. Hiç değilse online olarak onları görebiliyoruz. Sosyal medya bir anlamda en etkili iletişim kanallarından biri olarak çıkıyor karşımıza. Sabah uyanır uyanmaz son haberleri, dünya gündemini, ülkemizde neler olup bittiğini saniyeler içinde öğrenme lüksüne sahibiz. Bu lüks sadece günlük hayatımız için geçerli değil. Marka iletişimleri, marka etkileşimleri için sosyal medya en önemli kanallardan biri. Haliyle bu kanalın uzman kişiler tarafından, etkili bir biçimde yönetilmesi de en önemli gerekliliklerden. İşte bu noktada sosyal medya uzmanı kimdir sorusunun yanıtına denk geliyoruz. Gelin detaylandıralım…
Sosyal medya uzmanı kime denir?
Sosyal medya uzmanı ne demek kısaca tanımlayalım. Sosyal medya uzmanı, marka ya da isim bilinirliğini arttırmak ve pazarlama faaliyetlerini geliştirmek ile sorumlu kişiye verilen isimdir. Sosyal medya uzmanı aynı zamanda satışları arttırmak için strateji planlaması, uygulaması ve izlemesi gibi görevlere de sahiptir. Sosyal medya uzmanı görev tanımını aşağıda birkaç madde halinde özetleyelim. Bu görev ve sorumluluklar markaların isteklerine göre kendi aralarında ayrılacaktır şüphesiz ancak genel bir görev tanımı verecek olursak aşağıdakilerden söz edebiliriz.
- İçeriklerin günlük olarak oluşturulması, düzenlenmesi, resim ve videoların eklenmesi ve yayına alınması
- Araştırma, kıyaslama ve kitle kimliğinin analiz edilmesi. Tüm bunlar çerçevesinde özellikle kitle kimliğinin de şekillenmesi ile sosyal medya stratejisinin oluşturulması ve uygulanması.
- Her an takip halinde olunması; ürünlere ya da paylaşıma gelecek olumsuz eleştiriler ya da şikayetler için “ulaşılabilir olma”.
- Gerektiği durumlarda düzeltmeler yapılması, olumsuz haberler yönelik açıklamalarda bulunulması.
- Marka ismini yönetmek, promosyonlar düzenlemek ve böylece sosyal medya hesaplarına erişimi arttırmak.
- Kriz yönetimini iyi kotarmak; bu kimi zaman günlük gelişen durumlar olabilir kimi zaman da kötü eleştiriler olabilir. Her koşulda krizi iyi yönetmek ve müşterilerin isteklerine yanıt vermede gecikmemek.
Sosyal medya uzmanı ne iş yapar?
Yukarıda saydıklarımız sosyal medya uzmanının görev tanımlarından yalnızca birkaçıdır diyebiliriz. Tüm markaların, firmaların sosyal medyanın gücü ile önemli ivme kazandığı bu dönemde işin büyük oranda yükü sosyal medya uzmanının üzerinde oluyor demek mümkün. Bu şartlar altında sosyal medya uzmanını tek bir görev tanımı ile sınırlamak imkânsız. Sosyal medya uzmanı yalnızca bir post paylaşımından ibaret bir göreve sahip değildir. Marka stratejilerinin oluşturulması ve bir anlamda markanın “sanal sesi” olması bakımından oldukça önemli bir konumdadır. Sosyal medya uzmanı aynı zamanda başarılı bir gözlemci olmak durumundadır. Sosyal medya satın alma davranışlarını iyice gözlemlemeli ve tüm stratejilerini yaparken göz önünde bulundurması gereken kalemleri takip etmelidir. Yukarıda da sözünü ettiğimiz gibi iyi bir kriz yöneticisi de olmalıdır. Müşteri şikayetinden en sansasyonel skandallara varana kadar her durumda serinkanlı olarak krizi yönetmelidir. Bu krizden kurumu ya da markayı en az hasarla kurtarmaktan da sorumludur. Kamuoyuna gerekli duyuruların yapılması ve gereken ses tonunun bulunması da görevlerindendir.
Sosyal medya uzmanı nasıl olunur?
Adı sadece Sosyal Medya Bölümü diye bir üniversite dalı yoktur ancak bazı bölümlerin alt dallarında sosyal medya vardır. Örneğin iletişim fakülteleri adı altında hizmet veren fakülteler sosyal medya uzmanlığı için gereken birikimin ön adımlarından biridir. Sosyal medya sertifika programları ile sosyal medya hakkında bilgi sahibi olabilir ve sosyal medya uzmanı olma yolunda ilerleyebilirsiniz. Önce Jr sosyal medya uzmanı olarak işe başlayabilir ve zamanla edindiğiniz bilgiler ve tecrübeler ışığında “uzman” olarak göreve devam edebilirsiniz.