Diplomalarımız, kariyerimizin en güzel yerinde asılı… Sahip olduğumu sertifikalar deseniz çerçevelere sığamaz halde… Muazzam bir kariyer bizi bekliyor, öyle ya eğitimimiz kusursuz! Buraya kadar her şey olması gerektiği gibi değil mi? Zaten iş görüşmelerinde de diploma, okul, eğitim hep ön planda. Peki ya kişisel becerilerimiz ne durumda, hiç “kendimize” göz atma fırsatımız oldu mu sınav rüzgârında savrulurken mesela? İşte bu noktada devreye çok önemli gibi durmayan ancak iş hayatının kalbinde olan bir durum giriyor; beceri, yetenek. Önce isterseniz soft skills ne demek kısaca bir göz atalım. Soft skills Türkçe anlamı olarak “yumuşak beceriler” gibi çok da bir anlam ifade etmeyen bir sözcük grubudur. Türkçe’ye çevirince ne anlama geldiği pek anlaşılmasa da işin derininde her şey daha berraktır. Gelin biraz daha inelim derine…
Soft skills ne demek?
Soft skills, kişinin sahip olduğu ve “gözle görülemeyen, elle tutulamayan” yeteneklerinin bütününe verilen isimdir. Soft skills, ölçülmesi zor olan becerileri tanımlayan bir kelimedir. Kişiler ve kişilerarası beceriler olarak da ifade etmek mümkündür. Soft skills, kişisel alışkanlıklarımızın çalışma biçimimiz üzerindeki etkilerini belirlerken öte yandan insanları pozitif anlamda nasıl etkilediğini de gözlemler. Soft skills’in önemi tam da buradan geliyor; fark edilmenizi sağlamak ve daha fazla fırsat yaratmak. İş başvurularınızda mükemmel not ortalamalı bol imzalı, bol tebrikli diplomalarınız önemlidir ancak “teknik olmayan” becerileriniz sizi ikinci plana da atabilir. Aslında soft skills tam olarak teknik birikimi tamamlayan bir parçadır. Tam tersi ise hard skills’tir. Gelin bir de hard skills’e göz atalım.
Hard skills nedir?
Soft skills’in tam tersidir; kişinin işini yapabilmesi için gereken, ölçülebilir ve kanıtlanabilir yetenekler bütününe verilen isimdir. Hard skills örneklerini diploma, sertifika ya da alınan eğitimler olarak tanımlayabiliriz. Hepsi gözle görülür ve kanıtlanabilir yeteneklerdir. Belirli bir becerinizin karşılında size verilen “yeterlilik” belgelerinin tamamı hard skills sınırları içindedir. Hard skills’te duygusal ya da iletişimsel beceriler yoktur. Tamamen didaktik bir yapıda, net ve kanıtlanabilir becerileri kapsar. Hard skills, somut ve ölçülebilir becerileri tanımlar. Kariyer döneminiz boyunca sahip olduğunuz işler, tecrübeler ve statüler de hard skills yelpazesinin bir parçası sayılabilir.
Skills örnekleri nelerdir?
Yukarıda tanımladığımız soft skills’in “etken maddeleri”ni örneklerle açıklayalım. Soft skills örneklerini aşağıdaki başlıklar ile tanımlamak mümkündür. Bu başlıklar sizin duyusal yeteneklerinizin de bir parçasıdır. İş hayatının önemli bir bölümünü kapsar. İş becerinizin yüksek olması şüphesiz önemlidir ancak bu iş becerisine bir de yumuşak beceriler eklenirse o zaman şirketin önde gelen çalışanlarından biri olursunuz.
İletişim ucu bucağı olmayan bir sonsuzluktur. Sözlü, sözsüz iletişim, müzakere becerisi, ikna yeteneği, sunum becerileri, topluluk önünde konuşma, hikâye anlatma, beden dili kullanımı, okuma, yazma, anlama gibi becerilerin tamamını kapsar. İş hayatının belirleyici öğelerinden biridir aynı zamanda. Çünkü ne kadar çok eğitiminiz olsa da günün sonunda “iletişim her şeydir”. Müşterilerle, patronla, çalışanlarla kurulan ilk bağ iletişimdir. İletişim yeteneğinizin yüksek olması performansınıza da olumlu yansır. Böylece başta soyut olan kavram, elde edilen başarılarla somutlaşır.
Üniversite yıllarınızda bireysel hareket etmiş ve tüm başarılarınızı tek başınıza göğüslemiş olabilirsiniz. Ancak iş hayatı demek takım çalışması demektir. Hayatınızda ilk defa karşılaştığınız insanlarla ortak paydada buluşabilme yeteneği hem zor hem önemli bir meziyettir. Ekip ruhunu anlayabilmeniz ve çevrenizle olan uyumunuz yöneticileriniz için önemlidir çünkü günün sonunda iş verimine de yansır bu uyum. Bu nedenle soft skills denince akla gelen önemli başlıklardan biri takım çalışmasıdır.
Liderlik bambaşka bir beceridir. Liderlik sadece istenileni yaptırmak değil insanlara dokunabilmek ve ilham olabilmektir aynı zamanda. Bu da hard skills örneklerinden biri olan diplomalar ve eğitimlerle olmaz. Bu noktada devreye sizin duygusal yetenekleriniz ve zekânız girer. Özgüven ve vizyon sahibi olmak liderliğin olmazsa olmazlarındandır. Lider ve yönetici birbirinden ayrı iki kavramı ifade eder. Daha önce “Lider nedir? Lider ve yönetici arasındaki farklar nelerdir?” başlıklı yazımızda konuya değinmiştir. Blog yazımızı okumak için TIKLAYIN.
İş hayatı iniş ve çıkışlarla dolu bir dünyadır. Kimi zaman her şey yolunda giderken kimi zaman derin dalgalanmalar yaşayabilirsiniz. Bu durumda karamsar olmak sizi bu girdaba çekmekten başka bir işe yaramayacaktır. İşte bu noktada soft skills’iniz devreye girer; pozitif yaklaşım. Olaylara pozitif yaklaşımınız sayesinde zor olanı dahi kolaylaştırabilirsiniz. Şunu unutmamak gerekir ki panik hata yaptırır, hata da başka hataları doğurur. İş hayatında en büyük yeteneklerden biri kriz yönetimidir. Bu kriz yönetimi de sizin “yumuşak beceriler”inizin en önemli parçalarından biridir.
“Denedim olmadı, olmuyor” yaklaşımından uzak bir kavram analitik düşünce. Gözlemci, yaratıcı, inovatif, problem çözebilen, öğrenmeyi ve araştırmayı seven, pes etmeyen beceriler bütünü. İşverenler için analitik düşünce çok önemlidir. Çünkü durumu doğru analiz edip, bilinçli kararlar verebilen çalışanlar her zaman diğerlerinden biraz daha ön plandadır. Değişime ayak uydurabilme yetisi, şirketi güncel tutma yeteneği ile birleşince oraya soft skills çıkıyor. Analitik düşünce, soft skills’in önemli kalemlerinden biridir.